Winterdip? Hoe ga je hier mee om.

Winterdip? Hoe ga je hier mee om.

Jaaa lieve mensen, de donkere dagen zijn weer aangebroken! Een periode waarin veel mensen wel eens last hebben van een zogeheten winterdip. Niemand weet eigenlijk waar die gevoelens die de korte koude dagen met zich meebrengen vandaan komen. Waarom die minder leuke gevoelens bij de ene persoon niet en bij de andere persoon wel veranderen in een heuse depressie. Want wist je dat er een verschil is tussen een winterdip en een winterdepressie?

Wat is dan het verschil?

Een winterdepressie is een serieuze aandoening waar veel mensen last van hebben. Een winterdepressie wordt ook wel SAD genoemd; Seasonal Affective Disorder. Deze vorm van een depressie staat in contact met de veranderingen van de seizoenen – en dan voornamelijk de overgang van de zomer naar de herfst.

De winterdip is simpelweg een minder heftige vorm van een winterdepressie. Als je gevoelig bent voor de winterdip, dan heb je het gevoel niet lekker in je vel te zitten. Je voelt je wat minder energiek en bent af en toe een beetje down. Bij een depressie is dit heel anders. Je kunt dan haast niet meer functioneren. Je bent prikkelbaar, hebt niet zoveel behoefte aan sociale contacten, je voelt je somber en je bed uitkomen is iedere ochtend weer een hele opgave.

Het wakker worden in de winter.

Dat opstaan in de winter… Bij veel mensen gaat de wekker, het is nog donker buiten maar je dwingt jezelf wakker te worden. Je drinkt koffie, misschien nog een extra bakkie, leest de krant. Door te starten met dat wat er van je verwacht wordt negeer je eigenlijk je biologische klok. Je houdt je lichaam voor de gek.

Bij mensen met een winterdepressie werkt dit anders. Hun lichaam laat zich niet voor de gek houden. Ondanks dat je bakken koffie drinkt, een koude douche neemt of datgene doet wat je normaal altijd doet na het gaan van de wekker, blijft het slaaphormoon je de baas. Je blijft vermoeid en hebt weinig energie. Het liefst kruip je terug in bed. Het is keer op keer een gevecht om weer op te staan en dit maakt dat je uitgeput raakt.

Uiteraard wil niemand dat de winterdip doorslaat in een winterdepressie en daarom deel ik vandaag enkele tips die je hopelijk helpen deze komende donkere maanden makkelijker door te komen.

Wees lief voor jezelf en accepteer je gevoelens.

Oordelen over jezelf; het is zo gemakkelijk. Omdat je moe bent en moeite hebt met het opstarten van de dag, kan je jezelf er behoorlijk van langs geven. Accepteer jezelf en wat je voelt. Het is er toch al. Door dit los te laten neem je heel veel spanning weg. Je hoeft niet overdreven vrolijk naast je bed te staan om vervolgens dansend in de keuken het ontbijt klaar te maken. Ook als je je wat minder goed voelt mag het gevoel er zijn. Verwacht niet teveel en accepteer jezelf zoals je bent.

Geduld is een schone zaak.

Je weet uit ervaring dat dit een lange, donkere winter gaat worden. Je weet dat je dip er weer gaat komen dus laat het er gewoon zijn. Herken je dat stemmetje in je hoofd;  Is ie er al?! Is dit alweer die winterdip? Oh nee, nog eerder dan vorig jaar…”.

Dit stemmetje is zo vermoeiend en voor je überhaupt echt last hebt van je winterdip, slaap je al slecht en ben je al oververmoeid omdat het je stress oplevert. Je verwachtingen veroorzaken stress. Neem je voor dat die “dip-gevoelens” mogen komen wanneer ze willen en er zo lang mogen blijven als ze willen. Zo voorkom je weer wat extra spanning.

 

 

Written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welkom!

Het ouderschap is iets moois maar het kan ook je wereld op zijn kop zetten. Dit brengt vaak onzekerheid met zich mee. Op Plusjezelf delen we persoonlijke verhalen, ervaringen, tips en ideeën die je hopelijk inspireren en verder helpen. Leven vanuit je hart, vertrouwen op je gevoel. Dat is waar Plusjezelf over gaat.

Voer je e-mail adres in en jij bent altijd als eerste op de hoogte van nieuwe berichten!

Voeg je bij 52 andere abonnees

Instagram